Tuesday, May 19, 2009

less than 2 days to get prepare for PTK examination!! sempat ke?

Exam PTK aku 21.05.2009 (Bangunan SAPURA MINES)...
tempat yg tak menarik langsung....



Penilaian Tahap Kecekapan a.k.a PTK ni merupakan salah satu peperiksaan bg kakitangan kerajaan yg boleh menentukan seseorg itu naik gaji/naik pangkat or stay kt jawatan tu smpai lebam (kalo gagal je n keep on repeating the PTK)..tp dh ade arahan keluar dr PM bg sesape yg dh memegang jwtn lebih 15thn sejak dr tarikh lantikan pertama ke jwtn sbnrnye tu..ish tp bkn tu yg aku nk cite sbnrnye..
PTK utk thn ni merupakan 1st timer jgk la sbb since aku kje dr 2004 smpai dh cuti blajar separuh gaji smpai la masuk keje balik, aku xpnh nk amek exam ni..tp ntah seru mane dtg buat aku terjebak dlm exam PTK ni..

silibus PTK ni amat membosankan!!!! better than all subjects yg aku blajar kt UiTM dlu..even subjek yg ktorg amek dlu susah2..tp bile mbace dan belajar, mmg bersemangat..tp bile dh bekerja ni, aku xde mase n kudrat nk study..ni tggal 2hari je lg utk aku berdepan dgn exam tu..tp aku baru baca dlm 10% kot agaknye..boring2...




nasib baik exam ni bole repeat bnyk kali n xperlu nk ulang semester ke ape ke..just repeat paper je sbnyk mane yg korg suke smpai la lulus...
so kt bwh ni aku bgtau serba skt ape silibus PTK bg PT (kesetiausahaan)...


BAHAGIAN I


4.1. KOMPETENSI UMUM


4.1.1 Keutuhan Peribadi

• Nilai dan Etika dalam Perkhidmatan Awam
• Tonggak 12
• Pelan Integriti Nasional (PIN)


4.1.2 Pengurusan majlis rasmi - Protokol dan Etiket


• Pengurusan Majlis
• Etiket menghadiri majlis


4.1.3 Tatacara Diri dan Etika Sosial

• Penampilan diri
• Komunikasi / hubungan Interpersonal
• Etika Sosial


4.1.4 Aspek-aspek berkaitan Pentadbiran Awam

• Panduan Meningkatkan Kualiti Layanan Urusan Melalui Telefon
• Panduan Pengurusan Mesyuarat dan Urusan Jawatankuasa Kerajaan
• Panduan Mengenai Kumpulan Meningkat Mutu Kerja (KMK)
• Panduan Mengenai Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja
• Panduan Mengenai Peningkatan Kualiti Perkhidmatan Kaunter
• Pengendalian Pengaduan Awam
• Panduan Mengenai Piagam Pelanggan

4.1.5 Perkhidmatan


• Lantikan dan Kenaikan Pangkat/ Persaraan
• Elaun-Elaun Dalam Perkhidmatan
• Cuti
• Rumah dan Bangunan Pejabat
• Perubatan
• Waktu Bekerja dan Lebih Masa
• Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib)1993


4.1.6 Asas-asas kewangan

• Bayaran
• Pengurusan rekod dan inventori



BAHAGIAN II

4.2 KOMPETENSI KHUSUS

4.1.1 Pentadbiran dan Pengurusan pejabat

i. Aspek-aspek keselamatan


• Ancaman keselamatan dan tanggungjawab pegawai
• Keselamatan Fizikal
• Keselamatan Dokumen
• Keselamatan Peribadi


ii. Arahan Perkhidmatan


• Jabatan dan Orang ramai
• Perkara-Perkara Perkhidmatan
• Surat Menyurat
• Fail Memfail
• Memelihara dan Menyimpan Rekod-Rekod Kerajaan


4.1.2. Menguruskan diari / temujanji


4.1.3. Asas-asas Teknologi Maklumat
• Microsoft Word
• Microsoft Excel
• Microsoft PowerPoint
• Kerajaan Elektronik




so, kepada aku jgk mlm ni kne usaha keras skt..smlm dpt study skt je..ni time kt opis lgsg xdpt study..bz dgn kje..tak ble imagine cmne la org2 yg blaja part time ni bahagi manage their time....time wait for no man!


perlu ke utk meniru / bwk adik 't.o.y.o.L' bersama?? :)


0 comments:

Post a Comment

 
+ adela is the name +. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino