Friday, December 7, 2012

Sakit Kepala disebabkan Sinus a.k.a Resdung

Article kali ni just nk share utk tambah pengetahuan umum tentang sakit kepala..normally sakit kepala ni berpunca dari macam-macam..kalo gastric pun bole sakit kepala..power mata naik pun sakit kepala, too stress pun sakit kepala, migraine pun lagi la..

tp kali ni aku punye sakit kepala berlarutan dh masuk hari ke-5 dah agaknye..nak pi klinik malas...sebab tau paling tidak pun dpt PCM je nnt..mmg aku tau sakit kepala ni disebabkan selsema yg aku dpt minggu lps..hingga ke ari ni dh masuk minggu ke-2 dah menderita dengan selsema ni..selsema kali ni bkn selsema biase..die lebih kpd sinus..bukti??...

aku dpt drp artikel bawah ni which is 99.99% sakit kepala aku ni ade simptom tersebut..

Kenali 4 Jenis Sakit Kepala (sumber : selangor2u.com)


Semua orang pernah menghidap sakit kepala terutamanya sewaktu kita mempunyai masalah. Tetapi tahukah kita apakah jenis sakit kepala yang kita sedang hadapi itu?

Pada dasarnya ada 4 jenis sakit kepala, yang penekanannya bermula daripada bagaimana rasa sakit itu dihasilkan. Menurut Clinical Methods, rasa sakit juga boleh terjadi pada setiap bahagian kepala, termasuk kulit, otot-otot, pembuluh darah, sinus, struktur gigi, dan saraf-saraf wajah.

STRESS
Sakit kepala di atas adalah berpunca daripada tekanan atau stress yang sedang kita alami. Rasa sakit kepala berlaku disebabkan ketegangan otot di di bahu, leher, kulit kepala, atau rahang.Kesakitannya seperti ada yang memerah kepala anda.

CLUSTER

• Sakit kepala jenis ini biasanya berlaku di kalangan lelaki pertengahan umur, manakala migraine tipikal lebih biasa berlaku di kalangan wanita.
• Sakitnya hanya mepiluti sebelah bahagina kepala sahaja. Sakit biasanya terjadi dibelakang mata dan biasanya berlaku pada mata yang sama.
• Sakit yang menyerang secara tiba-tiba tanpa sebarang amaran.
• Sakit yang memuncak dalam tempoh 5 hingga 10 minit dan mungkin berlarutan sehingga beberapa jam.
• Sakit yang menyebabkan seseorang terbangun daripada tidur dan berlaku beberapa kali sehari untuk beberapa minggu dan kemudian berhenti. Menyerang hampir pada waktu yang sama setiap hari, untuk beberapa minggu atau bulan.
• Sakit yang mungkin berkaitan dengan sebelah bahagian rongga hidung tersumbat dan mata yang berair.

SINUS


Kesakitan yang dirasai adalah hasil dari tekanan dalam sinus tengkorak.  Kesakitan tertumpu di belakang dahi dan tulang pipi.  Ianya disebabkan oleh jangkitan (bakteria atau virus) ataupun alergi.  Tanda-tanda bahawa anda mempunyai jangkitan sinus ialah :
• Keluar cairan berwarna hijau dari hidung anda lebih dari 7 hingga 10 hari.
• Selsema atau hidung tersumbat.
• Rasa seperti sesuatu sedang menutup telinga.
• Bengkak di wajah.
• Rasa sakit di gigi

MIGRAIN
• Berlaku apabila saluran darah di kepala menutup terlalu ketat atau membuka terlalu luas
• Berlaku apabila saluran darah di kepala
• Sakit dirasai disebelah bahagian sahajapada satusatu masa, tetapi mungkin merebak ke seluruh kepala.
• Sakitnya berdenyut-denyut dan selalunya berlaku secara perlahan-lahan dan menjadi lebih teruk selepas satu jam atau lebih. Berlarutan sekurang-kurangnya 2-4 jam atau lebih lama.
• Sakit mungkin menyerang sekali dalam masa beberapa hari atau beberapa minggu atau langsung tiada untuk beberapa bulan, Migrain biasanya berlarutan selaman beberapa jam tetapi jarang melebihi satu atau dua hari.
• Sakit mungkin menjadi lebih teruk dengan tekanan, pengambilan alcohol, atau sesetengah jenis makanan seperti coklat dan seringkali disertai rasa loya dan muntah-muntah. Tidur dapat melegakan sakit kepala jenis ini.
• Mempunyai sejarah keluarga yang mengidap migrain

Hati-hatilah bila anda sering mengalami sakit kepala. Gangguan kesihatan yang kita anggap remeh ini sebenarnya boleh menjadi salah satu gejala dari penyakit yang lebih serius

3 comments:

Little Hannah Collection said...

Sekarang saya tengah sakit mcm ni juga. Mmg doktor kata sebab resdung. Macam mana keadaan awak? Dah sembuh atau masih berlarutan?

Risau saya. Tak habis2 google sejak sakit.

Fatimah Bt Tony said...

Wah.. perkongsian yang sangat bermanfaat. Terima kasih admin. Ubat resdung

dELL | mrs.zaimi said...

Little Hannah Collection skrg jarang sakit sbb sy try kawal mkn..jgn mkn sgt yg gatal2 ni esp. udang, kerang n sambal belacan..huhu

Post a Comment

 
+ adela is the name +. Design by Exotic Mommie. Illustraion By DaPino